Monday, October 25, 2010

Serabut

Serabut. Tu lah satu perkataan yang mampu describe diri aku sekarang. Pernah dengar What goes around comes around? Aku pun susah nak describe diri aku. Kadang-kadang aku selalu nak jadi orang lain dan observe diri sendiri. Handsome ke, baik ke, jahat ke, and things yang buat diri aku tak complete di mata orang. Teringin nak penuhi cita rasa setiap orang walaupun aku xmampu buat macam tu pun. Tapi bukanlah aku untuk judge orang lain pulak. Maybe aku ada buat judgements towards others but not kinda person yang akan menjaja cerita tu ke sana ke mari, I'll keep it to myself and take it as a lesson to me instead. Kita bukan maksum, xpernah commit to sins.  Bukan jua malaikat yang taat perintah. Kita tak mampu jadi begitu. Bagi aku, kalau kau buat baik kat aku, aku akan balas dengan infinity kebaikan. Kalau jahat, aku akan cuba tak membalas dengan jahat juga. CUBA! Bukan mesti. Kalau kau hormat aku as a matured person, aku akan hormat kau as someone yang pandai hormat orang. Aku even akan admire kau as someone yang complete.

Complete bukan perfect. Aku pun kadang-kadang ada buat salah, tapi deep inside aku akui kesalahan tu. Tapi ego tu melampaui segalanya. Orang berbudi kita berbahasa. Aku akui, kadang-kadang terkurang bahasa, budi apatah lagi. Bukan bermaksud, hanya diri aku yang masih tidak complete. Complete isnt perfect. Bear it in our mind. Kadang-kdang kita kena ambil sedikit masa yang diberi Allah ni untuk menilai diri kita, letak diri kita kat mana tahap yang sepatutnya dan cuba untuk muhanasabah diri sendiri. It's inevitable for us to not judge others. Berpada-padalah, bukankah bersangka baik tu ajaran Allah.

4 comments:

Encik JI said...

yoo pan..btol2

'affanali said...

haha..

ira said...

yeah! complete bkn perfect..sama je konsepnye dgn flower marphology kan..itu namanya hidup..(^,^)

Anonymous said...

aunty setuju sangat tu affan..setiap hari muhasabah diri..alhamdulillah kita x mudah lupa diri...(aunty dzala-seremban)